1 2 3 4 5







PERMOHONAN PENAMBAHAN KATIL TIDAK RASMI DALAM SPP
Dimaklumkan borang permohonan penambahan katil tidak rasmi dalam Sistem Pengurusan Pesakit(SPP) boleh dimuat turun pada Borang Muat Turun folder Warga HRPB atau,klik pada:
BORANG PENAMBAHAN KATIL TIDAK RASMI DALAM SPP

PEKELILING TUNTUTAN ELAUN LEBIH MASA SELEPAS WAKTU PEJABAT BAGI PEGAWAI PERUBATAN
Pekeliling boleh dimuat turun dari Laman Web HRPB mulai sekarang. MEMO HEBAHAN

MOBILE WEB HRPB
Kini anda boleh melayari laman web rasmi Hospital Raja Permaisuri Bainun, Ipoh menerusi telefon bimbit atau PDA anda di http://hrpb.moh.gov.my


ARAHAN KESELAMATAN BIL.1/2013
Pematuhan Pemakaian Pas Pekerja/Kad Pengenalan Jabatan Bagi Semua Kakitangan HRPB, Ipoh dan Kakitangan Penyelenggaraan

Dimaklumkan, pentadbiran Hospital Raja Permaisuri Bainun akan menguatkuasakan pemakaian Pas Pekerja/Kad Pengenalan Jabatan bagi semua pegawai & Kakitangan HRPB, Ipoh. Penguatkuasaan turut melibatkan semua pekerja sokongan dibawah seliaan Edgenta Medi-Serve Sdn. Bhd dan pengawal keselamatan.


BORANG IR1.1
Format Incident Reporting (IR1.1) boleh dimuat turun dari Laman Web HRPB mulai sekarang. Borang


PERTUKARAN FORMAT BARU BORANG TUNTUTAN ELAUN LEBIH MASA
Tuan/Puan boleh muat turun pada Borang Muat Turun di Warga HRPB atau link dibawah:

Borang ELM1
Borang baru ELM2


Articles

Print

Jabatan Pergigian Bedah Mulut

Written by Pentadbir Web pada 02 November 2011. Di dalam bahagian Maklumat Jabatan/Unit

1.    Klinik Bedah Mulut terletak di bangunan Kompleks Pakar di dalam perkarangan Hospital Raja Permaisuri Ipoh. Unit Bedah Mulut  menyediakan perkhidmatan yang menyeluruh dan komprehensif kepada pesakit yang berumur 17 tahun keatas. Klinik ini berfungsi sebagai  pusat rawatan  utama di Negeri Perak  untuk kes-kes pembedahan mulut seperti kecederaan bahagian muka (maxillofacial trauma),ketumbuhan mulut dan “dental implant treatment”serta memberi rawatan kepada pesakit ”medically compromised”, Orang Kurang Upaya dan kes-kes dirujuk dari klinik swasta dan kerajaan. Seterusnya terdapat juga perkhidmatan prosthesis mata,telinga dan hidung yang lazimnya dirujuk dari klinik Oftalmologi,Otorinolaringologi dan kes-kes yang dirujuk dari klinik Ginekologi Hospital Raja Permaisuri Bainun,Ipoh.

2.    Pada tahun 2010, skop Unit ini telah diperluaskan dengan bermulanya perkhidmatan   

Patologi Mulut  dan Perubatan Mulut. Fungsi utama perkhidmatan ini adalah pengurusan kes - kes  Perubatan Mulut. Skop kerja  klinikal  melibatkan diagnosis serta rawatan’ulcer mulut / vesiculobullous lesions’, infeksi mucosa  mulut, masalah kalenjar air liur,sakit oro- fasial dan penyakit-penyakit mulut akibat manifestasi penyakit sistemik. Perkhidmatan diagnostik histopatologi mulut juga diberi.Dengan adanya perkhidmatan ini, kes-kes perubatan mulut  bolehlah di rujuk ke Pakar Perubatan Mulut dan  Patologi Mulut, Jabatan Bedah Mulut,di Hospital Raja Permaisuri Bainun ,Ipoh.

3.       Unit Bedah Mulut diketuai oleh seorang Pakar Bedah Mulut dan dibantu oleh  seorang lagi   Pakar  dan  tiga orang Pegawai Pergigian. Jumlah  keseluruhan tenaga kerja adalah seramai 28orang. Jumlah kedatangan pesakit  bagi tahun 2010 adalah 7399 manakala  jumlah  pesakit baru adalah 2435. Berbanding dengan tahun lepas  kedatangan pesakit baru telah  meningkat dari 2375  ke 2435 pada tahun 2010.

4.       PERKHIDMATAN PESAKIT LUAR adalah satu aspek penting dalam perkhidmatan yang disediakan di Klinik  Bedah Mulut.Ketua Jabatan mengambil berat tentang perkhidmatan kaunter yang disediakan.

Perkhimatan kaunter dipantau berpandukan pencapaian elemen- elemen berikut:

4.1     Kepuasan Pelanggan :Di jalankan 2 kali setahun . Suatu ”hospital wide cross- sectional” Kajian kepuasan Pelanggan ke atas perkhidmatan Pesakit Luar dengan  menggunakan kaedah SERQUAL telah  dijalankan di klinik pada bulan Mac dan Oktober (2Xsetahun) 2010. Tujuan nya untuk mengetahui tahap kepuasan pesakit terhadap  perkhidmatan yang sediakan  melalui kaedah ”systematic random sampling ” dengan  menggunakan borang soal selidik SERVQUAL.

4.2     Masa Menunggu: Kajian masa menunggu dijalankan sebanyak 2 kali setahun Kami amatlah mengambil berat masalah dihadapi oleh pelanggan sewaktu berurusan dengan Jabatan kami. Kajian yang dilakukan mendapati bahawa, masa  menunggu pelanggan adalah memuaskan iaitu tidak  melebehi 90 min mengikut Standard Kementerian Kesihatan. Purata waktu menunggu adalah 19 min. Di samping cuba mengurangkan tempoh masa menunggu , beberapa langkah juga diambil oleh pihak pengurusan supaya pesakit dapat menunggu dalam keselesaan. Kemudahan seperti televisyen ,bahan bacaan dan Penghawa dingin  disediakan.

4.3        Pengurusan Aduan: Ketua Jabatan mengambil berat tentang mutu perkhidmatan yang diberikan oleh anggota kepada pelanggan dengan memantau semua aduan yang diterima.Semua adunan yang diterima akan disiasat dan  tindakan penambaikan akan diambil.Di tahun  2010 tiada aduan.

4.4     Aktiviti Kualiti : Aktiviti kualiti juga dijalankan  di Jabatan  Bedah Mulut .Kajian QA dijalankan untuk menyelesaikan masalah dalam jabatan . Tahun 2010 Kajian QA yang dijalankan bertajuk  ”Improving Oral Hygiene Among Patient With Arch Bar and IMF” dalam proses mengumpul data dan jangka  akan selesai tahun 2011.

4.5     Kepentingan Anggota : Berbagai kursus teknikal dan ”soft skill” dihadiri  untuk meningkatkan  tahap kemahiran anggota   dan  keluarga mereka .Tidak lupa juga diadakan majlis jamuan hari – hari perayaan ,jamuan perpisahan dan anugerah khidmat cemerlangan menghargai sumbangan anggota dan mengeratkan  hubung antara anggota.  

4.6     Joint Clinic/Combine  Clinic: Selain daripada kes-kes rawatan yang disenarikan, Unit Bedah Mulut terlibat di dalam perbincangan “joint Clinic” atau “combine clinic”  didalam perbincangan ini melibatkan lebih daripada satu kepakaran dimana Unit Pergigian Pediatrik, Unit Pergigian Orthodontic, Unit Pergigian Restoratif dan Unit Pergigian Periodontik turut terlibat sama. Tujuan gabungan kesemua unit kepakaran ini adalah untuk mencapai mod rawatan yang paling efisien dan sesuai bagi pesakit,seterusnya meningkatkan kualiti rawatan.

 

4.7        Latihan: Latihan berterusan secara formal dan tidak formal diadakan sepanjang tahun memberi   pengetahuan yang menyeluruh dari segi teori dan klinikal bagi Pegawai  yang bakal menduduki peperiksaan. Seramai 14 orang Pegawai Pergigian (FYDOs) yang ditempatkan dibawah Unit Bedah Mulut telah dilatih dan diberi pendedahan bagi tujuan membantu mereka menjalankan tugas ketika on-call.Turut melatih 3 Juruteknologi Pergigian dan 18 Pembantu Pembedahan Pergigian yang mengikuti Kursus di kolej Latihan Pergigian Pulau Pinang.

Sebagai langka keselamatan  untuk anggota CCTV dipasang

 

1.PERKHIDMATAN SETIAP JABATAN/UNIT

JABATAN BEDAH MULUT

PENGENALAN

Jabatan Bedah Mulut menyediakan perkhidmatan diagnostik, rawatan dan pemulihan yang menyeluruh dan komprehensif kepada pesakit yang berumur 17 tahun dan ke atas. Merupakan pusat rujukan dari seluruh negeri Perak meliputi kes-kes rawatan untuk bedah mulut dan kes-kes kecemasan dari Jabatan kecemasan. Secara keseluruhannya terdapat 35 perjawatan pelbagai kategori dijabatan ini dan dari jumlah ini sebanyak 27 perjawatan telah diisi. Di bawah jabatan ini terdapat juga Unit Patologi Mulut dan Perubatan Mulut.

 

OBJEKTIF

1. Membantu dan memperbaiki permasalah bedah mulut dan pergigian setiap individu yang dirujuk dari pengamal perubatan / pergigian kerajaan atau swasta agar mereka dapat menjalankan kehidupan yang normal dan berupaya menyumbang khidmat ekonomi dan sosial yang produktif.

2. Untuk menyediakan perkhidmatan khas iaitu prkhidmatan kepakaran diagnosa histopatologi mulut dan mendiagnosa serta merawat kes-kes perubatan mulut

 

VISI

Menjadi jabatan yang cemerlang, cekap dan mesra pelanggan dalam pemberian perkhidmatan oral dan maksilofasial serta menjalankan penyelidikan yang berkualiti

 

MISI

Untuk meningkatkan kualiti kehidupan pelanggan melalui penggalakan kesihatan mulut dan pemberian perkhidmatan oral dan maksilofasial yang bersesuaian, bertetapan masa dan komprehensif

 

PIAGAM PELANGGAN

1. Setiap pesakit akan dilayan dengan mesra, bertimbangrasa, hormat, bersopan santun dan ikhlas

2. Setiap pesakit akan didaftarkan dalam tempoh masa 10 minit

3. Setiap pesakit akan diberi maklumat mengenai perkhidmatan yang disediakan

4. Setiap pesakit akan diberi maklumat mengenai aspek-aspek penting rawatan dan pencegahan penyakit pergigian

5. Setiap pesakit akan diberi perkhidmatan pergigian dan bedah mulut yang sewajarnya, secara cekap dan profesional

6. Rawatan akan dimulakan dalam tempoh 90 minit selepas pandaftaran kecuali dalam keadaan yang tidak dapat dielakkan

7. Kemudahan dan peralatan yang digunakan dalam surgeri rawatan adalah bersih dan telah melalui proses pembasmian kuman

8. Setiap pesakit akan diberi penjelasan mengenai rawatan yang dijalankan

9. Segala maklumat mengenai pesakit akan dirahsiakan dan hanya akan diberitahu kepada pihak tertentu dengan keizinan, tertakluk kepada undang-undang 

 

SKOP PERKHIDMATAN

1.Berfungsi sebagai pusat rawatan utama negeri Perak untuk kes-kes pembedahan mulut termasuk kes-kes kecemasan bahagian muka (maxillofacial trauma), ketumbuhan mulut, pesakit medically compromised dan kes-kes rujukan dari disiplin dan klinik periferi yang lain.

2. Perkhidmatan pesakit luar.

3. Perkhidmatan rawatan temujanji.

4. Perkhidmatan pembedahan elektif.

5. Perkhidmatan pembedahan day care.

6. Perkhidmatan pembedahan kecemasan.

7. Joint clinic/ combine clinic.

8. Berfungsi sebagai komponen dan kerjasama dengan unit lain dihospital untuk memberi rawatan tertiary kepada pesakit selaras dengan objektif Hospital Raja Permaisuri Bainun, Ipoh.

9. Bertindak sebagai pusat latihan amali dan memberi kursus kepada personel pergigian dalam latihan.

10. Berfungsi sebagai pusat kajian dan sumber teknikal di Negari Perak.

11. Menyediakan perkhidmatan bagi kes-kes rujukan Perubatan Mulut dari semua klinik pergigian dan hospital dinegeri Perak.

12. Menyediakan dan memberikan perkhidmatan diagnostik patologi mulut kepada semua pelanggan dengan cekap, tepat dan berkesan.

 

WAKTU OPERASI

              MASA

HARI

 

8.00 PG- 1.00 PTG

1.00 PTG

- 2.00 PTG

2.00 PTG-5.00PTG

ISNIN

Kes Rujukan, Temujanji & Kes Kecemasan

Minggu kedua dan keempat

Hari Pembedahan & kes kecemasan

   

 

 

      

REHAT

Kes Rujukan, Temujanji & Kes Kecemasan

Minggu kedua dan keempat

Hari Pembedahan & kes kecemasan

SELASA

Kes Rujukan, Temujanji & Kes Kecemasan

Minggu pertama dan ketiga

Hari Pembedahan & kes kecemasan

Kes Rujukan, Temujanji & Kes Kecemasan

Minggu pertama dan ketiga

Hari Pembedahan & kes kecemasan

RABU

Kes Rujukan, Temujanji & Kes Kecemasan

Minggu kedua dan keempat

Hari Pembedahan & kes kecemasan

Kes Rujukan, Temujanji & Kes Kecemasan

Minggu kedua dan keempat

Hari Pembedahan & kes kecemasan

KHAMIS

Kes Rujukan, Temujanji & Kes Kecemasan

Kes Rujukan, Temujanji & Kes Kecemasan

Minggu kedua

Combine clinic

JUMAAT

8.00 pg- 12.15 ptg

Kes Rujukan, Temujanji & Kes Kecemasan

12.15ptg-2.45 ptg REHAT

2.45 ptg- 5.00 ptg

Kes Kecemasan/CDE

 

LOKASI

Jabatan Bedah Mulut terletak dilokasi bangunan kompleks pakar di perkarangan Hospital Raja Permaisuri Bainun. Wad Bedah Mulut berada di Wad 1A dan 2B.

 

2. KURSUS/KEMPEN/SEMINAR/BULANAN YANG TELAH DIRANCCANG SEPANJANG TAHUN

BIL

 

KURSUS/KEMPEN/SEMINAR/LAIN-LAIN

TARIKH

MASA

TEMPAT

1.

 

Kursus Orofacial Infection

25/5/2017

8 pg- 5 ptg

Bilik seminar pakar, ACC, HRPB

2.

 

Minggu kanser mulut

Nov 2017

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1 MALAYSIAINTANJABATAN KESIHATAN NEGERI PERAKJPAKERAJAAN NEGERI PERAKMAMPUMSCMY GOVERNMENTKEMENTERIAN KESIHATAN MALAYSIAMyHEALTHSPASPA PERAKCRC PERAK